Skip to main content

Manfaat Buah Aprikot untuk Kesihatan dan Kecantikan.

Buah aprikot merupakan buah yang sejenis dengan buah persik dan buah plum. Buah yang tumbuh di dataran rendah ini berasal dari kawasan Asia.Buah aprikot memiliki rasa yang manis, dengan warna kulit orange dan isinya berwarna kuning. Baik buah maupun bijinya memiliki kandungan nutrisi yang cukup banyak. Tak heran bila buah aprikot dapat memberikan manfaat baik untuk kesihatan dan kecantikan seperti berikut ini.

1.Mengatsi Anemia
Penyakit anemia dapat menyebabkan tubuh menjadi lemas, pusing dan wajah pucat. Anemia yang disebabkan kurangnya sel darah merah dalam tubuh dapat diatasi dengan mengambil buah aprikot secara rutin. Buah aprikot mengandung mineral berupa zat besi dan tembaga yang merupakan elemen penting dalam pembentukan sel darah merah. Kedua mineral tersebut merangsang pembentukan hemoglobin yang mengikat oksigen di dalam darah.

2. Mencegah Sembelit
Masalah sembelit sering dialami oleh orang yang tidak menyukai sayur dan buah. Karena kurangnya serat maka pencernaan menjadi tidak lancar sehingga menyebabkan sukar untuk buang air besar. Jika Anda mengalami sembelit, cubalah mengamalkan mengambil buah aprikot yang kaya dengan serat. Serat tersebut akan melancarkan proses pencernaan, membantu penyerapan nutrisi dari makanan dan merangsang gerakan peristaltik usus menjadi lebih teratur. Dengan begitu buang air besar akan menjadi lancar.

3. Menjaga Kesihatan Tulang
Saat tubuh kekurangan kalsium, maka mineral yang ada pada tulang akan diambil untuk memenuhi keperluan tubuh. Jika hal tersebut sering terjadi maka tulang akan mengalami rapuh sehingga timbul penyakit osteoporosis. Untuk mengatasi hal tersebut, jadikan rutin harian memakan buah aprikot. Buah ini kaya mineral seperti kalsium, zat besi, mangan, fosfor dan tembaga yang sangat dibutuhkan tulang agar tetap kuat.

4. Kesihatan Mata
 Mata yang sihat terlihat jernih dan pandangan pun tajam. Buah aprikot mengandung vitamin A yang sangat dibutuhkan mata. Dengan mengamalkan buah aprikot kita telah melakukan untuk mencegah terjadinya mata rabun. Dengan demikian kita tidak perlu takut bergantung padaa kacamata kerana mata selalu dalam keadaan sihat. Insya Allah.

5.Menjaga Kesihatan Jantung
Buah aprikot sangat baik bagi Anda yang ingin melindungi jantung dan mencegah stroke. Kandungan kalium dan vitamin C di dalamnya dapat membantu menjaga kesihatan jantung. Kalium dapat mengawal tekanan darah dan menjaga detak jantung tetap normal. Selain itu kalium juga mencegah menjadi sempit pembuluh darah arteri yang dapat menyebabkan stroke. Sementara vitamin C menjaga jantung dari kerosakan akibat radikal bebas.

6. Mencegah Dehidrasi
Tubuh seringkali kehilangan banyak cairan tanpa pernah kita sadari. Padahal kondisi tersebut dapat membuat kita dehidrasi dan fungsi organ tubuh akan terganggu. Cara untuk mengatasi masalah tersebut adalah buah aprikot yang kaya kandungan air. Selain itu buah aprikot mengandung natrium dan kalium yang berfungsi mengatur kadar cairan dalam tubuh sehingga distribusi cairan ke seluruh organ tubuh dapat terlaksana dengan baik.

7. Menanhan Lapar
Bagi yang sedang menjalani proses diet untuk menurunkan berat badan, buah aprikot wajib ada dalam menu harian Anda. Kandungan air dan seratnya mampu membuat kita lebih cepat kenyang sehingga tidak merasa lapar. Seratnya juga akan mengikat lemak dan membuangnya bersama. Sementara kandungan nutrisinya cukup untuk memenuhi keperluan harian anda.

8. Mencegah Kanser
Kanser merupakan penyakit yang sangat berbahaya dan dapat mengancam nyawa. Kita dapat mencegah penyakit kanser bersarang di tubuh dengan pengambilan buah aprikot secara rutin. Kandungan vitamin dan antioksidannya dapat mencegah radikal bebas yang menjadi penyebab utama terjadinya pertumbuhan sel abnormal. Tindakan pencegahan tentu lebih baik sebelum penyakit tersebut benar-benar menyerang tubuh kita.

9. Menormalkan Tekanan Darah
Salah satu penyakit yang sering dialami kebanyakan orang adalah tekanan darah tinggi. Hal tersebut disebabkan makanan yang banyak mengandungi minyak dan lemak akan membentuk di pembuluh darah sehingga menyebabkan timbunan plak yang disebut aterosklerosis. Akibatnya pembuluh darah menjadi sempit sehingga tekanan darah menjadi tinggi. Untuk menormalkan tekanan darah kita anda boleh mengamalkan buah aprikot yang kaya kalium.

10.Menyembuhkan Penyakit Kulit
Kulit yang sensitif dan tidak terawat akan memiliki banyak masalah, misalnya saja kudis dan parut. Selain mengurangi kecantikan kulit, penyakit tersebut sangat mengganggu kerana biasanya terasa gatal dan juga perih. Agar kulit menjadi bersih dan bebas penyakit,  buah aprikot untuk prngambilan scara rutin. Selain itu minyak biji aprikot dapat membantu penyembuhan dari luar sebagai ubat sapu untuk mengatasi jerawat.

















Comments

Popular posts from this blog

MENGAPA MUDAH MEMBELI SECARA ONLINE? Jimat Masa  – Tak dinafikan, banyak masa kita jimat dengan membeli barang secara online. Kalau kita ke shopping complex atau kedai untuk membeli barang, ia memakan masa kita untuk ke sana. Dengan pembelian secara online, kita tidak lagi perlu membuang ‘emas’ kita. Kita dah jimat masa kita. Jimat Wang  – Selain dari jimat masa, kita juga boleh jimat wang. Kita jimat minyak atau kos transportasi untuk ke tempat membeli barangan yang kita ingin beli. Selain dari itu, barangan yang dijual secara online kalau di lihat dengan teliti, adalah jauh lebih murah berbanding yang ada di tempat tempat yang menjual barang tersebut. Bukan sahaja murah, untung-untung kita dapat diskaun lagi dengan pembelian yang kita buat. Banyak Pilihan  – Selain dari kita jimat wang dan masa, kita punya banyak pilihan dari segi produk yang kita ingin beli secara online. Kita ambil contoh, di  Zalora Malaysia  hari ini, terdapat pelbagai jenis fashion dari pelbagai jenis jen
TIPS/CARA PALING MUDAH BANTU ANDA MUDAH TIDUR DENGAN LENA. ~Pastikan anda memilih  bantal yang selesa dan tidak membuat anda sakit leher,contohnya tidak terlalu keras atau terlalu lembik. ~Segera padamkan lampu sebelum tidur,kerana cahaya lampu akan mengganggu proses tidur.Jika tidak mahu terlalu gelap.anda boleh guna lampu tidur yang bercahaya malap. ~Elakkan makan berlebihan di malam hari supaya tubuh kita boleh berehat dengan baik. ~Bersenam secara konsisten di siang hari juga boleh membantu menstabilkan suhu tubuh dan mudah lena pada waktu malam. ~Jika hobi anda membaca sebelum tidur..seeloknya pilih bacaan yang ringan dan santai. ~Amalkan minum air kosong atau susu segelas 1 jam sebelum masuk tidur.Anda juga boleh cuba secawan teh chamomile,teh pudina,teh halia atau secawan coklat panas. ~Amalkan pengambilan suplemen yang bagus untuk jantung,minda,penghadaman dan pertumbuhan sel baru,sebelum tidur. ~Cuba mandi sebelum tidur,ianya boleh membantu menenangkan mind